Leo Zimmermann kuollut

30.5.2016

Lexa Ounasrinnepäivillä vuonna 2013. Juttelua Päivi Salmisen ja Esko Lotvosen kanssa.

Asukasyhdistyksen kunniapuheenjohtaja, pitkäaikainen aktiivi, hallituksen jäsen sekä Pormestari on siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Asukasyhdistys suree pitkäaikaisen aktiivin poismenoa ja esittää omaisille surunvalittelunsa.

Lapin Kansan muistokirjoitus "Lexan" poismenon johdosta.

Toimittaja Leo Zimmermann on kuollut

Toimittaja Leo Zimmermann kuoli Rovaniemellä lauantaina 28. toukokuuta 80-vuotiaana. Hän oli syntynyt Viipurissa tapaninpäivänä 26.12.1935.

Sodan jaloista jo nuorena pois muuttanut Zimmermann sai uudessa kotikaupungissaan Rovaniemellä kaupallisen koulutuksen, mutta merkonomin hommia enemmän häntä kiehtoi lehtimiehen työ.

Hän hakeutuikin sekä kauppaopiston äidinkielenopettajan että oman äitinsä kehotuksesta Pohjolan Sanomien aluetoimittajaksi. Journalismin opinnot Tampereen yhteiskunnallisessa korkeakoulussa jäivät lyhyiksi, koska pysyvä työpaikka oli jo tiedossa.

Neljäntoista vuoden työrupeaman jälkeen Pohjolan Sanomissa hän siirtyi muutamaksi vuodeksi Pohjolan Työn aluetoimittajaksi ja sen jälkeen Lapin Kansan toimittajaksi. Zimmermann toimi useita vuosia myös Lapin radion urheiluohjelmien avustajana.

Leo Zimmermann oli journalisti joka ei mahtunut rivitoimittajan raameihin. Hän oli yhteiskunnallisesti aktiivinen “kuusikymmenlukulainen”, journalismin sekatyöläinen ja kriittinen ajattelija, joka oli aina valmis teroittamaan kynänsä esimerkiksi seniorikansalaisten aseman, oman kaupunginosansa hyvinvoinnin tai Ounasvaaran jäljellä olevan metsäluonnon puolustamiseksi. Hän hoiti kotikaupunkinsa asioita myös toimiessaan Rovaniemen kaupunginvaltuutettuna ja kirkkovaltuutettuna.

Zimmermann oli monipuolinen toimittaja. Hän toimi uutis-, urheilu-, kulttuuri- ja politiikan erikoistoimittajana sekä arvostettuna ja luettuna, ärhäkkänä kolumnistina. Terävimmillään hän oli politiikan toimittajana, skuuppien eli uutisvoittojen jahtaajana ja usein vaikeasti löydettävän totuuden etsijänä. Miehen itsensä luoma verkosto, pettämätön uutisnenä ja luotetut ystävät pitivät huolen siitä, että Zimmermann usein saalisti kovat uutiset ensimmäisenä.

Zimmermann kuului niihin toimittajiin, jotka avoimesti tunnustivat poliittisen kantansa. Hän oli 41 vuotta SDP:n jäsen. Oman aatemaailmansa hän ei kuitenkaan antanut häiritä juttujensa sisältöä. Toimittajana Zimmermann oli puolueeton ja sai siitä laajalti kiitosta osakseen.

Eläkevuosinaan hän – monien yllätykseksi – vaihtoi puoluekantansa ja liittyi Perussuomalaisten jäseneksi.

Zimmermann ei antanut selkärangan reuman ja monien muiden sairauksiensa estää matkustamisintoaan. Hän suuntasi usein matkansa “tundralta” lämpimiin maihin, muun muassa Kreikkaan, Intian lomaparatiiseihin tai Dominikaaniseen tasavaltaan.

Leo Zimmermann kuului Lapin värikkäisiin lehtimieslegendoihin, joka tunnettiin laajalti myös muualla Suomessa. Hänen usein suorasukaisen ja kriittisen kuoren alla asui rehellinen ja huumorintajuinen ihminen. Zimmermann oli “vanhan polven, pitkän linjan” journalisti, jolle työ oli koko elämä.

Ystävien ja tuttavien ohella Leksaa jäivät kaipaamaan aikuinen poika Yrjö, sisko Anneli ja pitkäaikainen elämänkumppani Hilkka.

Tapani Ranta, Markku Torkko

Kirjoittajat ovat Leo Zimmermannin kollegoja ja ystäviä.

Lähde: Lapin Kansa 29.5.2016