OUNASRINTEEN ASUKASYHDISTYS R.Y.

Hyväksytty vuosikokouksessa 17.4.2016

TOIMINTASUUNNITELMA 2016 - 2017

YLEISTÄ

Tämä suunnittelujakso kattaa toimintakauden 2016 – 2017, eli ajanjakson vuosikokouksen jälkeen. Suunnitelma pohjautuu arvioon edeltävän toimintakauden suunnitelman toteutumisesta ja kehittämistarpeista.

Tämä toimintasuunnitelma on siten johdonmukainen jatko edellisen toimintavuoden tapahtumiin, arvioon niistä (toimintakertomus), ja johtopäätöksiin toimintasuunnitelman ja talousarvion (tilinpäätös) toteutumasta.

Tämän toimintasuunnitelman otsikointi noudattaa talousarvion pääotsikointia. Toimintasuunnitelmaan liittyy kiinteästi taloudenhoidon suunnitelma (talousarvio), joka on hallitusta ja toimihenkilöitä velvoittava toimintaohje.

TOIMINTASUUNNITELMA

TALOUSARVIO

TOIMINTAKERTOMUS

TILINPÄÄTÖS

OUNASRINNEPÄIVÄT

Ounasrinnepäivät järjestetään perinteiseen tapaan elokuun aikana 2016. Tätä varten suunnittelutyö ja päätökset päivien sisällöstä ja käytännön järjestämisestä tehdään hallituksessa.

Ounasrinnepäivien jatkumisen turvaamiseksi päivien ohjelmallista ja muuta tarjontaa on edelleen kehitettävä. Suurin ongelma on taloudellisten resurssien puute. Kaupungilta on haettu 1000 € kulttuurimääräraha tapahtumaan. Kirpputoritoimintaa tulee tehostaa omien taloudellisten resurssien vahvistamiseksi. Samalla on seurattava neljännesvuosittain sen tuottoa.

TIEDOTUSTOIMINTA

Asukasyhdistyksellä on kotisivut osoitteessa http://ounasrinne.yhdistysavain.fi/. Sivujen mahdollistama alusta ei nyt ole parhaassa käytössä. Hallituksen tulee paneutua ongelmaan.

Tiedotustoiminnan päävälineitä ovat kotisivut, Facebook-sivu, sähköiset jäsenkirjeet, erilliset flyerit ja lehdistötiedotteet. Ounasrinne Äksonia julkaistaan neljä kertaa vuodessa.

Lisäksi hyödynnetään taloyhtiöiden, kaupan ja seurakunnan ilmoitustauluja.

Yhdistyksen tiedotustoimintaan, sen saavutettavuuteen, sisältöön, kiinnostavuuteen ja vuorovaikutuksellisuuteen on luotava strategia.

HARRASTUSTOIMINTA

Toiminnan siirtyminen kerhotiloihin (Kiekerötie 6 C) mahdollistaa erilaisen harrastustoiminnan kehittämisen. Tästä mahdollisuudesta ei vielä ole riittävästi käyttäjillä tietoa, eikä yhdistyksellä resursseja.

TAPAHTUMAT

Ounasrinteen kirjaston toiminnan ja käytön lisäämiseksi asukasyhdistys osallistuu yhdessä kirjaston kanssa erilaisten tapahtumien järjestämiseen ja tiedottamiseen. Kirjaston taholta on esitetty tämänsuuntainen yhteistyötoive.

Siivoustalkoiden järjestäminen Ounasrinteen kerrostaloalueilla on jäänyt toteuttamatta. Alueella on siistitty ympäristöä VVO:n ja Kunta-Asuntojen asukastoimikuntien toimesta. Asukasyhdistysaktiivit ovat mukana tässä työssä. Tätä yhteistyötä on tiivistettävä.

Glögitarjoilu ja hevosajelu Hessuntorilla on saavuttanut laajan suosion. Se järjestetään edellisvuosien tapaan.

ITSENÄISYYSPÄIVÄ

Itsenäisyyspäivän Sairaalansuoran kynttilävalaistus järjestetään aiempien vuosien mukaisesti. Mietitään valaistuksen siirtämistä Jotoksen kevyenliikenteen väylälle (Vaaranlaita – Monitoimitalo).

YLEISTOIMINTA

Hallituksen kokouksia järjestetään vuoden aikana säännönmukaisesti. Yleiskokouksia järjestetään tarpeen mukaan. Asukasyhdistys osallistuu asukasyhdistysten yhteistapaamisiin aktiivisesti.

Yhteistyötä VVO:n ja Kunta-asuntojen talotoimikuntien kanssa kehitetään yhdessä ao. toimikuntien kanssa.

VARAINHANKINTA

Varainhankinnan tehostamiseksi ja talousarvion toteuttamiseksi yhdistyksen tulee lisätä omaa varainhankintaa.  Tätä tarkoittavat toimenpiteet on kirjattu summina talousarvion asianosaisiin kohtiin.

Jäsenhankinta on merkittävä osa varainhankintaa ja uusien aktiivien saamista toimintaan mukaan. Toimintasuunnitelman ja talousarvion toteutuminen suunnitellussa laajuudessaan edellyttää uusien toimijoiden mukaan saamista.

KIRPPUTORITOIMINTA

Kirpputoritoiminta (Ounas-kirppis) on vakiinnuttanut paikkansa alueen väen kohtaamispaikkana ja hyötyesineiden kierrätyspaikkana. Tarvittavat investoinnit suoritetaan kaupungin kehittämistuen turvin, jota on haettu 1900 €. Kirpputoritoiminnan kehittämiseksi tarvitaan lisätalkoolaisia. Yhdistyksen oman varainhankinnan kannalta Ounas-kirppis on kasvavassa roolissa.

Kirpputoritoimintaan sisältyviä riskejä esim. verotuksen suhteen puheenjohtaja on selvittänyt kaupungin asukasasiamiehen kanssa ja verohallinnon sivuilta. Verotuksellisia riskejä ei ole.

Asukasyhdistyksellä on käytössään KAS asuntojen kerhotilat os. Kiekerötie 6C. Tilojen käyttöä tulee toimintavuoden aikana tehostaa.

NAAPURI TUTUKSI- HANKE

Toteutetaan ”Naapuri tutuksi”-hanke, jos siihen saadaan kaupungilta kehittämistukea. Haettu summa on 600 €. Tavoitteena on herättää henkiin ”kyläilyperinnettä” ja lisätä yhteisöllisyyttä asuinalueella.

TAPAHTUMAKALENTERI

Tätä toimintasuunnitelmaa täydennetään yksityiskohtaisemmalla tapahtuma – ja toimenpidekalenterilla, jossa toimintavuoden aikana eri painopistealueet nostetaan toiminnan kohteiksi.

KEHITTÄMISTARPEET

• Omarahoituksen hankkiminen ja lisääminen toiminnassa.
  • Tiedotustoiminnan tehostaminen.
  • Lisätalkooväen hankinta Ounas-kirppikselle.
  • Jäsenhankinnan tehostaminen.